Trainingen


Soepel zakelijk schrijven

Schrijven voor specifieke doelgroepen

Goed opgeleide professionals kunnen in het algemeen wel schrijven. In trainingen en coachingstrajecten leer ik ze vooral hoe ze soepel (blijven) schrijven voor specifieke doelgroepen, rekening houdend met een veeleisende omgeving. Hoe bewaak je de leesbaarheid van een tekst als verschillende betrokkenen hem meermaals corrigeren? Hoe schrijf je met je lezer in je achterhoofd - en niet met je (interne) opdrachtgever? Hoe kom je deze opdrachtgever wel tegemoet? 

Voorbeelden van trainingen

Overtuigende adviesrapporten schrijven
Hoe pas je een piramidale structuur toe en hoe hanteer je een soepele stijl? Deze training heb ik uitgevoerd bij diverse Haagse adviesraden, telkens op maat gemaakt. Bij sommige raden coachte ik ook stafmedewerkers tijdens het schrijven van een adviesrapport.

Heldere beleidsteksten opstellen 
Wat is een goede structuur en hoe hanteer je een soepele stijl? Onder meer uitgevoerd (als training en als coachingstraject op maat) voor de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland en de gemeente Amsterdam.

Webteksten (laten) maken en beoordelen
Wat is een goede (school)website en wat is daarvoor nodig? Training en coachingstraject voor schooldirecteuren, op maat gemaakt voor een Haarlemse koepel van basisscholen.

Zakelijke e-mails/brieven: hoe hoort het eigenlijk?
Wat kun je wel en wat kun je niet doen in zakelijke e-mails? Hoe spreek je klanten aan en hoe voorkom je (te) formele formuleringen? Training op maat gemaakt voor medewerkers van een financiële dienstverlener.

Persberichten schrijven
Wat is een goed persbericht en hoe komt het tot stand? Individuele schrijftraining op maat gemaakt voor een woordvoerder van een adviesraad.

Maatwerk

Zoals blijkt uit bovenstaande voorbeelden, zijn de meeste trainingen die ik geef, maatwerk. Regelmatig werk ik hiervoor samen met mijn collega Jeanine Mies van MIES/tekst en training.

Ik verdiep me in wat de deelnemers en de organisatie nodig hebben. Ik kijk goed naar de interne rolverdeling bij het schrijven van teksten. Voor de oefeningen gebruik ik tekstvoorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de deelnemers.